Thursday, August 20, 2009

Cinta Itu Subjektif

Hello semua.

Hari ini saya belajar sesuatu. Cinta itu subjektif. Kenapa?

Katakan pada saya, apa yang you guys faham tentang cinta? Tengah hari tadi, kawan saya cerita. Pasal girlfriend kawan dia. Girlfriend kawan dia mesej yang lebih kurang macam ini maksudnya; "Kamu seperti tidak sayangkan saya. Kamu seperti tidak menghargai saya. Kerana kamu tidak buat seperti apa yang saya lakukan untuk kamu"

Macam mana kita nak tahu orang itu betul-betul cintakan kita? As for me, ungkapan pada bibir; that's nothing. Kata-kata boleh menipu. *Bukan maksud saya setiap kata-kata itu menipu. Certain sahaja. Don't get me wrong.* Oke.

Contoh; seorang boy yang sudah berpunya, *the meaning sudah ada girlfriend* nak kenal dengan seorang girl. Then lama-lama rapat dengan that girl. One day, the girl asked; "Tak apa ke kita rapat macam ini? Girlfriend you tak marah ke?" That boy would simply answered; “I mana ada girlfriend.” Get what I meant here? Then keluar lah statement; “Ada couple kate single.” *saya selalu jumpa statement ini dekat gambar budak-budak myspace.*

Another example of ‘words tell lies’. *Suka saya phrase ini ;P. *There’s a girl, dia pakai tudung kuning, baju merah, seluar hijau, kasut biru. Sumpah hodoh gila pakaian dia. Semua orang pandang kalau dia berjalan. Dia mahu keluar dating dengan boyfriend dia. She asked him; “Oke tak I pakai macam ini?” the boy would reply; “Kamu cantik, jangan risau.” Motif? Nak sedapkan hati girlfriend dia. Padahal dia tahu, girlfriend dia tak cantik pun dengan pakaian macam itu.

*Why Dart suka bagi contoh lelaki ini? Adakah Dart mahu tunjukkan yang lelaki ini paling tidak boleh percaya kata-katanya? Oh tidak. Cuma saya tidak dapat berfikir contoh yang melibatkan kata-kata perempuan itu menipu. Nanti kalau terfikir saya tambah.*

Berbalik kepada contoh tadi. Mostly, girl yang suka tanya; “saya cantik tak?” or “oke tak kalau pakai macam ini?” or “tak apa ke kita berkawan?” Kenapa? Sebab, wanita itu dijadikan dengan hati yang cerewet. *Hate to admit it.* Kenapa girl cerewet? Sebab dia peka. Peka terhadap sekeliling. Lebih-lebih lagi perasaan lelaki yang dia sayang. Dia mahu jadi yang terbaik untuk lelaki yang dijadikan untuk nya.

Katakan pada saya, siapa yang paling sensitif tentang keadaan kamu ketika kamu masih kecil semasa kamu di rumah? Ayah, atau ibu? Siapa yang akan bangun pada waktu malam untuk memberikan kamu ubat jika kamu mengigau kerana demam panas. *Ada pengalaman cik Dart ni.*

Jangan salahkan girl jika mereka sibuk mahu tanyakan “ke mana kamu pergi tadi?” or, “keluar dengan siapa tadi?” bukan niat dia mahu menyibuk. *Kalau jenis queen control itu, lain cerita oke.* Cuma dia risau. Sebab itu girl ini complicated. *Argh! Hate to admit that. (-.-“) * Juga jangan salahkan girl, bila mereka beri sesuatu dan tanyakan pada kamu “kamu suka tak?” Jangan salahkan dia kenapa dia mahu tahu kelemahan kamu. Kenapa? Sebab dia mahu tahu kesukaaan kamu.

Lelaki itu ego. Kerana ego, mereka bagitahu, “saya sukakan hadiah kamu, tapi saya mahu rahsiakan apa yang saya sukakan tentang hadiah itu.” Rahsia. Jika kamu sayangkan dia, kenapa kamu mahu merahsiakannya? Kenapa kamu memilih dia jika kamu mahu merahsiakan semuanya darinya? Jika begitu, lebih baik dia jadi orang asing pada kamu. Betul tak?

Kenapa lelaki tidak sensitive? Kata umi, “mereka nampak, tapi tidak perhati.” Kenapa weih umi cakap macam itu? Contoh terdekat; Baba. Selepas 25th years married. Baba still tak noticed handbag kesukaan umi jenis yang macam mana. Di sini, saya mahukan pendapat anda. *cepat je pergi conclusion, sebab panjang sangat entri kali ini.* Buktikan pada saya, bagaimana kamu tahu si Dia cintakan kamu? As for me, kalau ada orang katakan; "Dart, I love you." I would simply say; "Prove it!"

PLEASE NOTE: suddenly, saya rasakan saya meleret terlalu panjang sehingga seperti point dia macam tak ada kaitan langsung. ;P

PLEASE NOTE LAGI: Baba pernah keluarkan statement; “Jangan percaya kata-kata lelaki.” Mungkin sebab itu contoh saya banyak lelaki. Sorry.

8 comments:

  1. So .. nk mtk prove jerk la ni ?
    >.<

    ReplyDelete
  2. odin: bole tahan lar~ bole ke bg?

    ReplyDelete
  3. ayah pun ckp mcm tuh

    ReplyDelete
  4. nesa: really? mungkin ayah kte ade chemistry. :P

    ReplyDelete
  5. hehe .. ko nak aku ker yg bg kt ko ?
    :P

    ReplyDelete