Saturday, February 19, 2011

Makan itu satu pembaziran?

Ouh hey earthlings.

Last few days, i did posted on facebook on how eating is a waste for me. Thus, all my friends commented on how syirik I am. Plus, how stupid I am. Now let me tell you why I'm saying like that.

Here's the situation:
Every Monday, Baba akan bagi saya RM50 untuk perbelanjaan selama 7 hari sehingga Ahad. Pagi Selasa saya pergi kerja. Saya beli roti di dalam bakeri Jusco (La Boheme) berharga RM5.40. Kemudia saya membeli air gas RM2.80. Bila tiba waktu tengah hari, saya membeli makanan dan minuman di Food Court berharga RM7.20. Sebelum balik, makan cendol berharga RM1.80 dan minum petang berharga RM5. Total up, saya spent untuk hari itu, RM22.20.

Bazir.

Esok hari nya, saya konon lah target, nak makan RM1.80 sahaja sehari. Sebab nak beli roti dekat Jusco itu sahaja. Sekali dah beli roti dekat luar, RM1.40. Tinggal baki RM0.40. Nak beli apa makan tengah hari? Lapar gila dah kut. Pergi Baskin Robbins, nampak Banana Royale. Pergh. Nafsu. Tolak niat hati nak belanja RM1.80 sehari itu. Terus beli. Habis RM12.70. Total spent for Wednesday, RM14.10.

Bazir lagi.

Nah. Untuk dua hari, saya dah spent RM36.30. Itu baru hari Rabu. Ada lagi 4 hari, tinggal duit RM 13.70. Apa nak makan?

Berlapar sahaja lah nampak nya. Duh~

8 comments:

  1. bestnye dpt duit bekal lg...

    ReplyDelete
  2. babe.. its not u re wasting ur money.. but ur place of work got no cheap foods. aku tgk xde pun kedai mamak kt situ.. nasi campur apetah lagi.. bek ko keje kt sek 6 je.. byk kedai mkn murah.. hohoho

    ReplyDelete
  3. btol la 2 beb..aku sgt byk abeskan dwet sbb makan..pergh,nafsu2..haha~

    ReplyDelete
  4. anon; itu belanja mingguan.
    onney;bru ang taw apa aku rase babe. ikut hati, keje kt pasor sek 6 lg untung kowt.
    dna; mari la kite berdiet. boikot kerajaan yg menaikkan govt tax 6%

    ReplyDelete
  5. wewiitttt!!!
    duit abes untuk makan xpe....;))

    ReplyDelete
  6. Meal A: only RM10 /day
    Meal B: only RM15 /day
    Meal Combo: only RM5 /day (kata gem0k, diet je..)
    Meal of the Week: Just bring bekal tapau dr rumah. Saves:RM50!!

    Nafsu>all = Priceless

    ReplyDelete
  7. pisek; terbaik. meal dr rumah. kalo sempat. haha.

    ReplyDelete