Monday, August 26, 2013

Little Stories: Makan ketupat sambil mengumpat

Hidup.

Dalam dunia ini bukan cuma kita sahaja yang hidup sebagai manusia. Ada berjuta-juta manusia. Setiap hari kita akan jumpa orang yang berlainan di sekeliling kita.

Kita berkawan bukan cuma seorang. Kita masuk sekolah rendah, kita jumpa kawan-kawan sekolah rendah. Kita besar sikit masuk sekolah menengah, kita jumpa kawan yang lain. Ada yang datang, ada yang pergi. Sepanjang kita hidup, kita akan kenal dengan ramai orang. Tak bermakna kawan kita si A, cuma kenal kawan kita si B. Mungkin si A kenal dengan si C, tapi si B tidak.

Paham?

Jangan cepat melenting. Jangan jadi bodoh. Saya punya banyak lagi benda nak dibincangkan dengan kawan saya daripada mengumpat awak. Bazir masa bazir air liur tahu mengumpat orang? Bazir pahala dapat dosa ada lah. Belajar jadi matang. Jangan perasan genius kalau sebenarnya minda masih tak nak fikir di luar kotak.

Daripada saya berborak mengumpat tentang awak, baik saya berborak mengumpat tentang business yang saya nak buat. Lagi boleh tambah ilmu. Jangan perasan cuma ada awak dalam hidup saya dan kawan saya. 

Hakikatnya

----------

Awak dah tak wujud pun sebenarnya. 

Oh ya.

Hidup dia.
Dia pilih untuk kekal kawan dengan saya. Bukan awak yang buat keputusan untuk dia. Sekurang-kurangnya hidup dia tak penuh dengan dendam dan benci macam awak.

Kasihan---

4 comments:

  1. i like the part that u mentioned
    ..."Kita berkawan bukan cuma seorang. Kita masuk sekolah rendah, kita jumpa kawan-kawan sekolah rendah. Kita besar sikit masuk sekolah menengah, kita jumpa kawan yang lain. Ada yang datang, ada yang pergi."...

    for me, a friend is very2 important.
    i could say that no body knows me better than my friend. not even my mom, my father, my brothers and sisters...
    and thats why i treasure my friends.

    while some friends offer their shoulder to cry on, some would offer u a tissue, a napkin or wipe those tears with their hands, but undoubtedly there are some that would cause those tears to come out.

    and yes, there are friends that lead u to the better, and some maybe to the worse..and it is our call to choose which one...iklan astro selalu cakap' 'macam2 ada'..the remote is in your hand....just push the button... :)

    dah la...sebok je kan mengarut ranjang2 kat blog orang... :P
    dart nak buat bisnes...?ce citer...ce citer...ekekeke...anyway, all the best...
    and, thanks for being my friend.... <3

    ReplyDelete
  2. dalam banyak2 word arief tulis. ayat ranjang jugak la yang dart perasan. ranjang eh. hahahahahahahaha. mana boleh cerita bisnes. rahsia nie.

    ReplyDelete
  3. cet...typo...tpi, P ngan E jauh kot...hahahahaha....

    ReplyDelete